The practice of implementing delegated authority to rehabilitate public schools in Georgia

Authors

  • Tamar Uzunashvili Tbilisi State University, MA in Public Administration

Keywords:

Public school rehabilitation, decentralization in education policy, delegated authority for school rehabilitation, Georgian education

Abstract

The master's thesis examines the practice of the implementation of the delegated authority to rehabilitate public schools in Georgia. When discussing the decentralization of education policy, the academic literature mainly focuses on the impact of decentralization on the quality of education, while focusing less on infrastructural issues. The mentioned paper, based on the discussion of the practice of delegated authority for the rehabilitation of public schools, connects decentralization and infrastructural issues in the educational field. It is studied on the example of the practice of three municipalities, Gurjaani, Samtredia, and Kobuleti. Municipalities in which a delegation agreement is signed are compared both over time and with the municipality in which no such agreement is found. Therefore, on the one hand, it is important to determine the characteristics of the municipalities in which the delegation was implemented, and on the other hand, what causes these characteristics. The purpose of the research is to study the practice of implementing the delegated authority for the rehabilitation of public schools in Georgia. During the research, it was revealed that the municipalities, with which the Ministry of Education and Science of Georgia signed an agreement on the delegation of authority to rehabilitate public schools, are characterized by five peculiarities and two determining factors of these peculiarities, which in turn derive from each other. The specifics concerned the number of tenders, the type of communication, the involvement of schools, the reduction of distance and time, and the issues of staff qualification, while the factors including the distance, how the additional cost, and the amount and type of resources transferred to the municipalities. The mentioned features and factors must be explained by the experience of a strict centralized system, which followed Georgia from the Soviet period.

References

განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო, (2017). საჯარო სამართლის იურიდიული პირის – საგანმანათლებლო და სამეცნიერო ინფრასტრუქტურის განვითარების სააგენტოს რეორგანიზაციისა და მისი დებულების დამტკიცების შესახებ. http://esida.gov.ge/wp-content/uploads/2019/02/%E

გორგოძე, ს. (2017). გზა ცენტრალიზაციიდან დეცენტრალიზაციისაკენ და უკან: როგორ იღებენ გადაწყვეტილებებს ზოგადი განათლების სფეროში. თბილისი, საქართველო: ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი. http://eprints.iliauni.edu.ge/6604/

დოდსი, ა. (2019). შედარებითი საჯარო პოლიტიკა. თბილისი, საქართველო: ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა.

თვითმმართველობის დროა!, (2018, 28 აპრილი). ნახევრადგატარებული რეფორმა და ცენტრალურ და ადგილობრივ ხელისუფლებას შორის გაჩხერილი სკოლები. https://droa.ge/?p=23245

საქართველოს მთავრობა, (2019). ზოგიერთი მუნიციპალიტეტისათვის უფლებამოსილებების ხელშეკრულების საფუძველზე დელეგირების შესახებ. https://www.gov.ge/files/524_69636_825664_13.pdf

საქართველოს პარლამენტი, (2005). საქართველოს კანონი ზოგადი განათლების შესახებ. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/29248?publication=98

საქართველოს პარლამენტი, (2014). „ადგილობრივი თვითმმართველობისა და მმართველობის შესახებ“ საქართველოს ორგანულ კანონში ცვლილებებისა და დამატებების შეტანის თაობაზე. https://www.mof.ge/show_law.aspx?id=413

ტოკლიკიშვილი, გ. (2020). სკოლამდელი აღზრდისა და ზოგადი განათლების სფეროში დეცენტრალიზაციის დონე და ტენდეციები. განათლების კოალიცია. თბილისი, საქართველო. http://efageorgia.ge/wp-content/uploads/2020/04/9.pdf

წითლიძე, ა. (2021). პოლიტიკური დეცენტრალიზაცია როგორც ადგილობრივი თვითმმართველობის რეფორმის კომპონენტი და ბალტიის ქვეყნების გამოცდილება. თბილისი, საქართველო: თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი. https://www.tsu.ge/ka/publishing-house/single/1327

ჯანაშია, ს., & აფხაზავა, რ. (2015). დიფერენცირებული მიდგომის პოლიტიკა განათლებაში. თბილისი: საქართველო. კოალიცია განათლება ყველასათვის - საქართველო. http://efageorgia.ge/wp-content/uploads/2020/04/2.pdf

Baacha, N., Amin, R. U., & Soomro, K. A. (2021). Decentralization of Education: The Affective Role of Fiscal Decentralization in Pakistani Education System(s). Journal of Social Sciences, 15(1), 41-51. DOI:10.51709/19951272/spring2021/15-4

Bardhan, P. (2002). Decentralization of Governance and Development. Journal of Economic Perspectives, 16(4), 185-205. DOI: 10.1257/089533002320951037

Clarke, J. (1969). Outlines of Local Government. (20 Ed edition) London: Pitman publishing;

Go, J. R. R. (2012). Devolution of school building construction and maintenance: the case of Nasugbu, Batangas. Doi:10.13140/RG.2.1.3592.6886

Haque, A. (2012). Theoretical Perspective of Local Government, Literature Review. Munich: Research Institute of Behavioral Psychology;

Heredia-Ortiz, E. (2007). The Impact of Education Decentralization on Education Output: A Cross-Country Study. Dissertation, Georgia State University. https://doi.org/10.57709/1061438

Info.Parlament, (2016). განმარტებითი ბარათი საქართველოს ორგანული კანონის პროექტზე საქართველოს ორგანულ კანონში „ადგილობრივი თვითმმართველობის კოდექსი“ ცვლილების შეტანის შესახებ. https://info.parliament.ge/file/1/BillReviewContent/117890

Jakubowski, M. & Topińska, I. 2009. The Impact of Decentralization on Education in Poland. Warsaw, Poland: Edward Elgar Publishing. https://ideas.repec.org/h/elg/eechap/13565_9.html

Kameshwara, K. K., Sandoval-Hernandez, A., Shields, R. (2020). A false promise? Decentralization in education systems across the globe. International Journal of Educational Research, 104. DOI:10.1016/j.ijer.2020.101669.

Letelier, L. (2018). Education and fiscal decentralization. The case of municipal education in Chile. Environment and Planning C Politics and Space, 36(1). DOI: 10.1177/2399654418761888

McGinn, N., & Welsh, T. (1999). Decentralization of education: why, when, what and how? Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000120275

Mihálik, J. & Klimovský, D. (2014). Decentralization of Educational System and its Impact on Local Self-Government in Slovakia. Journal of Local Self Government, 12(3), 467-480. DOI 10.4335/12.3.467-480(2014)

Mudaligbe, P. W. (2019). The Discussion of Theory and Practice on Decentralization and Service Delivery. European Scientific Journal, ESJ, 15(14), 115. https://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n14p115

Nikoςeviq-Kurti, E. (2012). The Roles And Challenges Of Municipal Education Directorates (MED) In A Context Of School Decentralization In Kosovo. Practice and Theory in Systems of Education, 7, 453-466. https://www.researchgate.net/publication/343167309_THE_ROLES_AND_CHALLENGES_OF_MUNICIPAL_EDUCATION_DIRECTORATES_MED_IN_A_CONTEXT_OF_SCHOOL_DECENTRALIZATION_IN_KOSOVO

Olsen, H. B. (2007). Decentralisation And Governance – Module 1: Definitions And Concepts.

https://www.eda.admin.ch/deza/en/home/publikationen_undservice/publikationen/alle-deza-publikationen.html/content/publikationen/en/deza/diverse-publikationen/decentralisation-et-la-gouvernance-locale

Parrado, S. (2005). Assigning Competences And Functions To Local Self-Government In Four EU Member States: A Comparative Review. Madrid, Spain. https://www.sigmaweb.org/publications/40987105.pdf

Rondinelli, D. A., Nellis, J. R., & Shabbir Cheema, G. (1983). Decentralization in Developing Countries – A Review of Recent Experience. Washington, USA: The World Bank.

Sikander, T. (2015). A Theoretical framework of Local Government. Paksitan. Rawalpindi: International Journal of Humanities and Social Sciences, 5(6.(1)) http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_5_No_6_1_June_2015/19.pdf

Smalskys, V., Stasiukynas, A., & Gavkalova, N. (2019). Problems in managing the implementation of education policy in Lithuania: The role of small municipalities. Revista Espacios, 40(26). https://www.revistaespacios.com/a19v40n26/a19v40n26p11.pdf

Tabatadze, S., & Dundua, S. (2022). Social Science Knowledge Commercialization: The Case Study of Social Sciences at Tbilisi State University. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 34, 3-26.

Tabatadze, S., & Dundua, S. (2023). What Makes Education Policy Transfer Successful? The Case of the National Assessment and Examination Center of Georgia. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 19(68), 114-131.

Tabatadze, S., Dundua, S., & Chkuaseli, K. (2023). Liberal‐democratic Values and Secondary School: The Case of Georgia. Journal of Eurasian Studies, 14(1), 67-81.

Toquiville, A.D. (1835). Democracy in America. Indianapolis, USA: Liberty fund. http://files.libertyfund.org/files/2288/Tocqueville_1532.04_LFeBk.pdf

Urbanovič, J., & Patapas, A. (2012). Decentralisation Reforms of Education Management: Theoretical and Practical Issues. Public Policy And Administration, 11(4), 659–671.

Urinboyev, R. (2015). Local Government Capacity in Post-Soviet Central Asia. Public Policy And Administration, 14(3), 177-199. http://dx.doi.org/10.5755/j01.ppaa.14.3.13431

Walt, P. (2006). Principles and Theories of Local Government. London: IEA. Economic Affairs.

Downloads

Published

06.09.2023

Issue

Section

Articles