The Parliamentary Election of 2024 in Georgia: A Study of Public Expectations Based on the Example of the City of Gori
Keywords:
Gori, Public expectations, Election campaign, pre-election period, parliamentary electionsAbstract
The topic is highly relevant, as on October 26, 2024, Georgia held its 11thparliamentary election, which are a key event in the country’s path toward Europeanintegration. This is particularly significant following Georgia's receipt of EU candidatestatus in December 2023, which brought the country even closer to the goal outlined inArticle 78 of its Constitution. Therefore, progress in the direction of the European courseis directly dependent on international assessments and reactions. Consequently, it iscrucial to observe every aspect of the elections. This study is novel because mostexisting research on the topic focuses on the broader national level, often neglectingregional contexts. The aim of this research is to examine the pre-election publicexpectations in the city of Gori as a case study. Notably, studying public expectationsduring the pre-election period is a fundamental component of strengthening democraticdiscourse and governance. Pre-election expectations reflect the primary needs andproblems that specific groups within society face. This study discusses the importanceof understanding public expectations before the elections and their impact on theelectoral process, the formulation of party policies, and democratic accountability. Byanalyzing the influence of public expectations, including the social-political context,existing issues, societal needs, media narratives, and candidates' promises, thisresearch identifies factors that significantly shape voters' behavior in the electoralprocess. The paper emphasizes the decisive role of anticipated sentiments in shapingpolitical outcomes and encouraging citizen participation. Furthermore, analyzing publicexpectations offers policymakers insights into strengthening democratic decision-making by considering the opinions and needs of the population. It is also important tonote that the study will provide an understanding of the political culture in the region. Ibelieve that the research will make a significant contribution to the Georgian academiclandscape. The study employs a qualitative approach, with focus groups being theprimary method used alongside other research techniques. I believe that the researchwill also provide recommendations for political parties. On the one hand, it will informpolitical parties about public expectations in the city of Gori, and on the other hand, itwill contribute to translating these expectations into reality and addressing the issuesfaced by broad segments of society.References
ანთაძე, ი. (2003). წინასაარჩევნო მოლოდინის სტრუქტურა. თბილისი. რადიო თავისუფლება.
ბერძენიშვილი, ა. (2019). თანამედროვე სოციოლოგიური თეორიები. თბილისი: ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა.
ბურდული, ნ. (2023). რა პირობებით მიიღო საქართველომ კანდიდატის სტატუსი.
თბილისი: ნეტგაზეთი.
გოგსაძე, გ. (2022). 2016 და 2020 წლის საპარლამენტო არჩევნების პოლიტიკური პარტიების პოპულისტური და ნატივისტური დისკურსები. თბილისი.
თავისუფლება, რ. (2023). ოკუპირებული ცხინვალის დე ფაქტო უშიშროების სამსახურმა დაკავებულთა სტატისტიკა გამოაქვეყნა. თბილისი: რადიო თავისუფლება.
თავისუფლება, რ. (2023, 11 08). რას მოიცავს 9 დათქმა - ევროკომისიამ საქართველოსთვის კანდიდატის სტატუსის მინიჭების რეკომენდაცია გასცა. 2023.
კახიშვილი, ლ. (2019). ქართული პოლიტიკური პარტიების მიმართ ნდობის კლებადი ტენდენცია: რას ნიშნავს ეს დემოკრატიისთვის საქართველოში და როგორ შეიძლება უარყოფითი შედეგების თავიდან აცილება? თბილისი: საქართველოს პოლიტიკის ინსტიტუტი.
კვაშილავა, ბ. (2020). წინასაარჩევნო პროგრამების მიმოხილვა 2020 წლის საპარლამენტო არჩევნებისთვის: შედარებითი ანალიზი. თბილისი: აღმოსავლეთ ევროპის ცენტრი მრავალპარტიული დემოკრატიისათვის.
მელიქიძე, გ. (2020). ლიდერი პარტიის პირისპირ: საქართველოს გამოცდილება. თბილისი: თბილისის სახელმწიფო უნივერისტეტის გამომცემლობა.
მერია, გ. მ. (2023). ტურიზმი. გორი: გორის მუნიციპალიტეტის მერია.
პარლამენტი, ს. (2011). საქართველოს საარჩევნო კოდექსი - კონსოლიდირებული ვერსია საბოლოო. თბილისი: საქართველოს საკანონმდებლო მაცნე.
სამსახური, ს. ს. (2024). დასაქმება და უმუშევრობა. თბილისი: საქსტატი.
სილაგაძე,გ. (2020). არის თუ არა პოპულიზმი ევროსკეპტიკური საქართველოში?. თბილისი.
საქართველოს პოლიტიკის ინსტიტუტი
ხუნდაძე,მ. (2023). ნეგატივი საარჩევნო კამპანიაში - სისხლიანი ბანერები. თბილისი: პოლიტიკა V ტომი.
ცესკო. (2024). საქართველოს პარლამენტის არჩევნები 2024. თბილისი: ცენტრალური საარჩევნო კომისიის ოფიციალური ვებ-გვერდი.
Anastasia Veneti, D. J. (2019). Visual Political Communication. The International Journal of Press-Politics.
Downs, A. (1957). An economic theory of democracy. Harper and Row.
Markus Wagner, T. M. (2023). How do Voters Form Perceptions of Party Positions? cambridge: Cambridge University Press.
R. Michael Alvarez, D. R. (2020). Preferences, constraints, and choices: tactical voting in mass elections.
THE ROUTLEDGE HANDBOOK
Veneti, A., Jackson, D. & Lilleker, D.G., (Ed.). (2019) Visual political communication, Palgrave Macmillan.